NMBS/NS Benelux treinstellen mat'57

Deze treinstellen zijn van Nederlandse origine, gebaseerd op de stellen die de NS reeds in 1954 liet bouwen. Omwille van de karakteristieke vorm van de koppen van de treinstellen kregen zij de bijnaam "Hondekop". Het treinstel bestaat uit 2 bakken : ABk (1e - 2de klasse met keuken) In dit stel is een afzonderlijk coupé ingericht voor de douane. Dat coupé wordt in het begin van de jaren '70 omgebouwd tot een gewoon 1e klasse coupé. De 2de bak BD heeft 2de klasse coupés en een bagageafdeling. Eind jaren 70 worden de keukens omgebouwd tot 2de klasse coupés. In 1e klasse waren er 24 plaatsen in 2de klasse 96 zitplaatsen.

De treinstellen konden onderling worden gekoppeld. Uiteraard ook met de Nederlandse stellen mat'54,  maar niet met andere Belgische stellen. Treinen bestaande uit 2 stellen waren frequent te zien. In de spits reden treinen met 3 gekoppelde stellen.

De Benelux dienst kent veel succes waardoor de dienst vanaf 1968 geleidelijk aan wordt versterkt met getrokken treinen. In 1974 komen dan de Benelux trek-duw treinen in dienst.

type / reeks NS: Materieel '57
NMBS type 220 - geen hernummering in 1971 (tp.IV)
aantal gebouwd 12 (NS 8 stuks - NMBS 4-stuks)
locnummers NS 1201 - 1208
NMBS 220.901 - 220.904
bouwjaar 1957
uit dienst december 2012
fabrikant Werkspoor: rijtuigbakken en draaistellen
ACEC-SEM elektrische installaties
motor(en)  
asindeling Bo'2' + Bo'2'
Vmax 130 km/h
vermogen 735 kW
Trekkracht 
dienstgewicht 115
aslast  
lengte (LOB) 50.420 mm
Stroomsystemen3kV (NMBS), 1,5 kV (NS)
Veiligheidsystemen 
Remmen 

De treinstellen bleven in dienst tot 31/05/1987 wanneer zij, samen met de trek-duw stellen werden afgelost door nieuwe trek-duw stellen bestaande uit een locomotief van de NMBS reeks HLE11 en een stam ICR rijuigen van de NS. Nadat zij uit de Benelux dienst waren treruggetrokken deden de stellen nog kort dienst op binnenlandse verbindingen in Nederland. Treinstel 220.902 werd een tijdlang bewaard in de museumloods in Leuven, maar is nu overgebracht naar Nederland waar het zal worden gerestaureerd.

 

Wanneer U geen menu's ziet klik dan hier

Valid HTML 4.01 Transitional