Grootspoor

Wanneer je een modelbaan bouwt ben je steeds op zoek naar foto's van het grote voorbeeld. Gelukkig verschijnen er regelmatig boeken, meestal rijkelijk geïllustreerd met foto's. Ook de tijdschriften voor de modelbouwers besteden regelmatig artikels over het grote voorbeeld. Maar ook op het web vind je een aantal fotosites met waardevolle informatie.

Natuurlijk kan je ook waardevolle informatie vinden op de websites van de spoorwegmaatschappijen zelf.

In de loop der jaren heb ik zelf een aantal foto's en dia's gemaakt van het Belgisch rollend materieel. Spijtig genoeg zijn de meeste van deze opnames niet van de beste kwaliteit, zeker niet nadat zij zijn ingescand om op deze website te worden gepubliceerd. En bovendien heb ik van de meeste opnames slechts uitzonderlijk een aanduiding van het moment en de plaats waar de foto werd genomen. Dat is gelukkig anders sinds ik een digitale camera heb die heel mooi registreert wanneer de foto werd getrokken.

Op de volgende pagina's toon ik U de opnames waarover ik beschik. Een deel van de foto's staan op deze website. Het overgrote deel staat op mijn internet fotoalbum bij Google (Picasa). Wanneer U op de link klikt wordt het fotoalbum in een nieuw venster geopend.

Lier

werktrein

Onkruidbestrijding
29-09-2008. Treinspotten te Lier.
Op een gewone weekdag is het daar behoorlijk druk, maar er is weinig afwisseling in het soort van treinen: het overgrote deel zijn breaks of MW41 stellen. De goederentreinen worden meestal gesleept door een HLE20 of class 66 loc.
Toch hadden we die dag geluk: er stond heel wat materiaal van Infrabel voor het onderhoud van de sporen en de onkruidverdelgingstrein kwam het station binnengereden om de nacht door te brengen op één van de afstelsporen. Deze trein is samengesteld uit speciale wagons: 2 4-assige ketelwagens, 2 rijtuigen voor de bediening en het verblijf van het personeel en 1 materiaalwagen. Deze trein wordt door de NMBS voor een periode van 3 weken gehuurd van een Britse maatschappij en rijd door heel het land om het onkruid tussen en langs de sporen te verdelgen.
TSP
Open Deur
Op 13-14 september 2008 hield de TSP open deurdagen in haar museum van Saint-Ghislain. Het museum ligt vlakbij het mooie station. Wanneer we met de auto kwamen aanrijden zagen we reeds van verre de rookpluim van de rijvaardige stoomloc reeks 64. Vanuit het station kon je een rit meemaken met het motorstel 4333 en in het station stond de loc 210.077 opgesteld met 2 K1 rijtuigen 1e klasse. Je kon cabineritten meemaken op de stoomloc en op een rangeerloc reeks 92.
De vereniging beschikt over heel wat mooi materiaal o.a. een exemplaar van de electrische loc reeks 18 en de 5001 in blauwe kleurstelling. Dat en nog veel meer materiaal vindt U terug in het fotoalbum.
Lijn 24 Op een vrije dag in juli 2008 ben ik samen met mijn zoon Matthias gaan treinspotten langs lijn 24. Deze lijn vormt de verbinding voor het goederenverkeer tussen België en Duitsland.
In Gemmenich vlak voor de grens met Duitsland zijn er verschillende plaatsen waar je mooie foto's kan trekken. Een beetje verder langs de lijn heb je het plaatsje Moresnet waar een indrukwekkende brug het dal overspant.
In het vormingsstation van Montzen worden de locomotieven van de reeks 55 afgelost door electrische locomotieven van de de reeks 20 die de goederentreinen verder brengen naar hun bestemming in België. Dat gebeurt niet altijd. Van een aantal treinen brengen deze locomotieven de treinen onmiddellijk naar de eindbestemming.
Kinkempois
 
Luik-Guillemins
 
Staalindustrie
Ter gelegenheid van de 20e verjaardag van het musée de Kinkempois werd op 17 en 18 mei 2008 een open deur dag georganiseerd.
In het museum werden enkele speciale uitgaven van H0 modellen voorgesteld. Buiten was er een grote materieelshow waarin ongeveer alle locomotieven die vandaag op het Belgisch spoorwegnet verkeren werden voorgesteld. Verschillende locs waren voor het publiek toegankelijk. Speciale gast was de museum stoomloc 29.013.
Met een trein samengesteld uit de museumlocs 5404 en 201.010 was een pendeldienst ingelegd naar het station van Luik-Guillemins. Bij de terugrit vanuit Luik heeft mijn zoon Matthias bij de treinbestuurder een cabinerit kunnen versieren.
Na het bezoek aan het museum hebben we nog even rondgereden langs de fabrieken van de groep Arcelor (Cocerill-Sambre) langsheen de Maas. Ook hier heb ik een aatal foto's genomen die kunnen dienen voor het nabootsen van dit soort industrie op de modelbaan.
Leve de trein (Antwerpen-Noord) Op 16 september 2007 organiseerde de spoorwegen tal van evenementen onder het motto "Leve De Trein". Zo kon je een bezoek brengen aan de centrale werkplaats en het rangeerstation Antwerpen Noord.
Leuven Op 24 februari 2007 had ik de gelegenheid om een bezoek te brengen aan de museumbewaarplaats van de NMBS te Leuven. Dat bezoek was georganiseerd door leden van het forum van het tijdschrift Modelspoormagazine waar ik lid van ben.
Het is ontstellend om te constateren in welke staat ons spoorweg erfgoed zich bevind.


Op 24 september 2015 werd het nieuwe nationale spoorwagmuseum "Trainworld" geopend. In het museum is een deel van het materiaal terug te vinden dat vroeger in Leuven stond opgesteld. Het tentoongestelde materiaal werd mooi gerestaureerd. Het is niet duidelijk waar al het andere materiaal is gebleven.
75 jaar NMBS In 2001 bestond de Nationale Belgische Spoorwegmaatschappij NMBS 75 jaar. Om dat te vieren werden tal van evenementen georganiseerd. Onder andere een show van oud spoorwegmaterieel. In het station van Brussel Zuid stonden o.a. volgende treinen opgesteld:
  • de koninklijke trein met rijtuigen
  • Stoomloc 12.004
  • Dieselloc 201.010 (latere reeks 59)
  • Dieselloc 204.004 (latere reeks 54)
  • Elektrische lok 101.012 (latere reeks 29)
  • Ook hedendaags materieel zoals de Thalys en de nieuwste lok van de reeks 13 waren van de partij. Uiteraard was het station in volle bedrijvigheid zodat ook van ander passerend materiaal een foto werd gemaakt.
    Alle foto's zijn gemaakt met een analoge camera. De afdrukken van de foto's zijn ingescand wat de kwaliteit niet ten goede komt.

Wanneer U geen menu's ziet klik dan hier

Valid HTML 4.01 Transitional